Historie Gemengde Zangvereniging Vivace

De huidige zangvereniging Vivace is eigenlijk ontstaan uit het in 1931 door pastoor Muskens opgerichte mannenkoor. Als directeur-dirigent fungeerde Drikus Hermans met als onderdirecteur Tontje Toonen. Later volgde Tontje Toonen Drikus Hermans -zijn zwager -op als dirigent. De eerste organist was Wim van Avezaath. Later volgden hem Frans Beelen (tevens dirigent), Pater Peeters Weem, Pater Rooijakkers en Theo van Avezaath. Het repertoire bestond uit Gregoriaanse en Latijnse gezangen.

Nieuwe start.

In 1959 werd Jan Vermeulen dirigent van dit koor. Op 1 oktober 1960 begon onder leiding van Jan Vermeulen ook een dameskoor.

In 1973 fuseerde dit dameskoor met het kerkelijk mannenkoor en vanaf die tijd ging het koor verder onder de naam Gemengde Zangvereniging Vivace.

Het koor ging zich richten op de kerkelijke zang en verzorgde vanaf die tijd ook de kerkelijke diensten; het repertoire ging bestaan uit kerkzang in het Nederlands en Latijn, terwijl ook de profane zang niet achterwege werd gelaten.

Daarnaast was uit dit koor in 1971 ook nog een gitaarbegeleidingsgroep ontstaan Vivace luistere eenmaal per maand de mis op onder begeleiding van deze groep.

In 1972 ging een twintigtal gehuwde dames vanuit Vivace verder als Dameskoor, die kort gezegd de rouw- en trouwmissen ging verzorgen. Dit koor kreeg de naam dameskoor Vivace. Verder werd in 1973 onder het bestuur van Gemengd Vivace ook nog een kinderkoor opgericht. Ook hiervan was Jan Vermeulen dirigent.

Reorganisatie

In 1980 splitste het koor zich om organisatorische redenen op in drie verenigingen te weten:

1. Gemengd Zangvereniging Vivace.
  2. Een jongerenkoor met de gitaarbegeleidingsgroep (thans Juvia geheten)
  3. Een gehuwde dameskoor met de naam Allegro Vivace. (In 2018 werd dit koor opgeheven). Dit bestond dus al los van gemengd koor Vivace . De naam dameskoor Vivace is gewijzigd toen er ook heren lid werden in Allegro Vivace. Wel waren enkele leden van beide koren lid. Bijv. onze Jannen, Greet en Maria Coenen.

Ontwikkeling ledenaantal

In 1931 werd gestart met 18 leden. In 1959 waren en nog ongeveer 15 leden. Door de komst van de nieuwe dirigent snel groeide dat snel uit tot 25 leden.

In 1980 had Gemengd Vivace 30 leden. In 2000 bedroeg dat aantal 34.

Nieuwe dirigent

Na het overlijden van dirigent Jan Vermeulen in 2005 moest Vivace op zoek naar een nieuwe dirigent. Bekwame dirigenten liggen niet voor het oprapen Vivace had geluk. Ze “vonden” Loes Hendriks-Wijnhoven uit Wanroij. Zij leidde haar eerste repetitie op 10 januari 2005. Onder haar bezielende, enthousiasmerende maar ook persoonlijke aanpak, kon het koor verder groeien.

Met vertrouwen de toekomst in

Tijdens diverse optredens in de afgelopen jaren, zoals daar onder andere waren Cultuur aan de Maas, de Zangersdag in Diessen (2008), het jaarlijkse Kerstconcert, het 50 jarig bestaansjubileum in 2010, de concerten “Maria Wereldwijd” in 2012, “Adieu, We’ll meet again” in 2014 en “Liefdesliedjes”,  kreeg Vivace van het publiek c.q. de jury  daverend applaus dan wel lovende woorden.

Onze gemengde zangvereniging heeft zich definitief een plek veroverd in de Viaanse en Cuijkse gemeenschap. Vaak worden we uitgenodigd om met onze zang bepaalde gebeurtenissen op te vrolijken met onze zang

Ons ledental is al jaren rond de 22 leden, verdeeld over 14 dames en 8 mannen.

Ons koor weet om die reden een hoog niveau te handhaven.

Maar het kan altijd beter. En daar werken we met z’n allen voortdurend aan, nu en in de toekomst.